Maalausalalla käytetään monia termejä, jotka voivat tuntua aluksi vierailta tai vaikeilta. Tässä käydään läpi yleisimpiä sanoja ja niiden merkityksiä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi.
Pohjamaali
Maalikerros, joka levitetään ensin ennen varsinaista pintamaalia. Pohjamaali auttaa maalia tarttumaan paremmin ja suojaa pintaa.
Telamaalaus
Maalaustapa, jossa käytetään maalaustelaa. Telalla saadaan aikaan tasainen ja nopea maalaus erityisesti suurilla, tasaisilla pinnoilla.
Pensselimaalaus
Maalausmenetelmä, jossa käytetään pensseliä eli maalaussivellintä. Pensseli sopii erityisen hyvin reunoille, kulmiin ja pienempiin yksityiskohtiin.
Hiominen
Pinnan karhennus ja tasoitus esimerkiksi hiekkapaperilla ennen maalausta. Hiominen auttaa maalia tarttumaan pintaan paremmin.
Kuivumisaika
Aika, jonka maali tarvitsee kuivuakseen. Kuivumisaika voi vaihdella maalityypistä ja ympäristöolosuhteista riippuen.
Kerros
Yksi maalikerros tarkoittaa yhtä maalin levityskertaa pinnalle. Usein maalaus tehdään useammalla kerroksella paremman lopputuloksen saavuttamiseksi.
Pintamaali
Se maali, joka näkyy lopullisessa maalipinnassa. Pintamaali antaa värin ja suojaa pintaa.
Ruiskumaalaus
Maalausmenetelmä, jossa maali levitetään ruiskulla. Ruiskumaalaus on nopea ja sopii usein laajoille pinnoille.
Maalaustarvikkeet
Kaikki työssä tarvittavat välineet, kuten pensselit, telat, suojateipit ja muovit.
Suojaus
Maalausalueen suojaaminen esimerkiksi muovilla tai teipillä, jotta maali ei roisku muualle.
Näiden termien ymmärtäminen tekee maalausalasta tutumman ja helpottaa keskustelua maalausprojektista. Jos jokin termi askarruttaa, sitä voi aina kysyä lisätietoja.